CRM software voor dierenartsen helpt uw praktijk met patiënt-, afspraak- en vaccinatiebeheer, behandelgegevens en dieridentificatie.

Customer relationship management speelt een belangrijke rol in elke branche. Uiteindelijk kan geen enkel bedrijf geïsoleerd van zijn klanten opereren. Zeker in branches waar veel inlevingsvermogen vereist is bij het benaderen van klanten, kan een softwareoplossing zoals een CRM-systeem tal van operationele processen faciliteren. Ontdek hoe dierenartsen kunnen profiteren van CRM-software.

Afsprakenbeheer

In de praktijk van dierenartsen is het vaak erg druk en moeten vertragingen mogelijk worden vermeden. Het gevolg is lange wachttijden en in het ergste geval ontevreden klanten en patiënten. Om deze reden moet geschikte CRM software voor dierenartsen een geïntegreerd afsprakenbeheer hebben, waardoor alle administratieve medewerkers afspraken centraal kunnen beheren. En met een online portaal kunnen klanten zelf hun afspraken inplannen en wijzigen.

Patiëntenbeheer

Patiëntenbeheer houdt zich bezig met administratieve activiteiten. Software ondersteunt praktijken, bijvoorbeeld bij data-acquisitie en -verwerking. Wanneer een nieuwe patiënt naar de praktijk komt, kunnen hun gegevens digitaal worden opgeslagen. Ze zijn dus direct in het systeem beschikbaar in een digitaal dossier en hoeven niet opnieuw handmatig naar het systeem te worden overgebracht door dierenartsassistenten of receptiemedewerkers.

Gegevens over behandeling en gezondheid

Behandelings- en gezondheidsgegevens helpen dierenartsen weloverwogen beslissingen te nemen. Snelle toegang tot deze gegevens is nodig om hun kernactiviteit volledig te kunnen vervullen. Geschikte software voor dierenartsen helpt praktijken om deze informatie centraal te beheren. Ze zijn dus op elk gewenst moment beschikbaar indien nodig.

Identificatie van dieren

Om gevonden dieren te identificeren en, in het beste geval, om ze te herenigen met hun eigenaren, zijn er verschillende mogelijkheden. Naast “tatoeages” in het oor, zijn chips tegenwoordig gebruikelijk, die de tatoeages grotendeels hebben vervangen, vooral bij huisdieren. De chip wordt onder de huid van het dier geïmplanteerd en heeft zijn eigen unieke chipcode. Als dit is geregistreerd bij een officiële organisatie, kan het dier op elk moment worden geïdentificeerd en aan een eigenaar worden toegewezen. Dierenartsen, evenals dierenasielen, zouden deze lezers moeten hebben.

Vaccinatiemanagement

De implementatie van vaccinaties is een centraal onderdeel van de core business van een dierenarts. Vaccinaties vinden meestal met regelmatige tussenpozen plaats. Een software voor dierenartsen met geïntegreerd vaccinatiemanagement helpt praktijken om overzicht te houden. Dit gebeurt bijvoorbeeld door automatische afspraakherinneringen van vervolgvaccinaties. Als zowel vaccinatiemanagement als afsprakenbeheer of agenda een centraal onderdeel van de praktijksoftware zijn, worden mediapauzes vermeden. In plaats daarvan wordt een soepele gegevensuitwisseling mogelijk gemaakt, zodat bijvoorbeeld afspraakherinneringen direct in de agenda kunnen verschijnen.

Vind de juiste CRM-software voor uw dierenartsenpraktijk

De keuze van geschikte CRM software is voor veel bedrijven niet eenvoudig. Dit geldt ook voor dierenartsen. Er zijn tal van informatiebronnen op internet om bedrijven te helpen bij het kiezen van een geschikt systeem.

Dierenartsen die op zoek zijn naar een geschikt systeem moeten er echter altijd rekening mee houden dat uiteindelijk elke praktijk individuele eisen stelt aan een geschikte software en niet elk systeem automatisch werkt voor gebruik in hun eigen praktijk.

Om objectieve informatie te krijgen, kunnen dierenartsen in plaats daarvan hun toevlucht nemen tot vergelijkingswebsites. Ze maken het mogelijk om tal van systemen met elkaar te vergelijken op basis van verschillende criteria en een goed, eerste overzicht van de markt te creëren.